Де межа у свавілля?

опубліковано 3 груд. 2012 р., 08:14 Засайтом Смотрящий   [ оновлено 5 лют. 2013 р., 04:44 ]
Переведено за допомогою Google       

     Коли в 2011 році з боку вулиці Маразлієвській через зелену зону парку Шевченка почали прокладати дорогу до споруджуваного стадіону, одесити двічі перекривали вулицю, протестуючи проти знесення зелених насаджень - дерев і кущів в парку. Тоді дуже «відповідальні» представники мерії заспокоїли схвильованого городян, заявивши, що це потрібно тільки тимчасово для завезення довгомірних конструкцій майбутнього стадіону.

    Тепер, коли будівництво закінчилося, всі побачили і «ахнули». Дорога ця стала цілком автодорогою до підземного паркінгу і західних воріт стадіону - двосмугової, з відповідною розміткою, освітленням і навіть ... дорожніми знаками всередині парку (див. фото), вказівки яких, природно, не дотримуються. Існувала тут у період будівництва охорона, яка обмежувала в'їзд в парк, тепер знята, і проїзд відкритий для всіх бажаючих. Тут немає знаків «Бережись автомобіля» заради безпеки відвідувачів алей, що перетинають автодорогу, не встановлений на в'їзді і горезвісний «цеглина», який обмежував би в'їзд в парк. Повна свобода для автохамства і ніякої безпеки. Більш того, в центрі парку навпроти західних воріт стадіону, поза його території з'явилася автостоянка на захопленій майданчику парку. Про це навіть офіційно інформує встановлений біля в'їзду в парк спеціальний стенд (див. фото). Машини стоять також з усіх боків біля стін-вітрин стадіону. «Завдяки» всьому цьому неподобству, з'явилися також несанкціоновані автостоянки службового та особистого транспорту на ділянці Маразлієвській алеї навпроти ресторану, у баптистській «церкви», що розмістилася в колишньому літньому кінотеатрі, до якої тепер наїжджена колія по газонах. А де ДАІ, екологічна «поліція»? Де директор парку? Чому це все хвилює тільки відвідувачів, які хотіли б тут відпочити, але, на жаль, нормальних умов для цього тепер немає. Абсурд очевидний - не може бути автодороги та автостоянки всередині зеленої зони відпочинку та за рахунок її, за визначенням. До приїзду президента, що відкривав стадіон, були знесені ще багато десятків кущів в парку вздовж цієї автодороги (правда, думається, йому не показували східну і північні сторони стадіону, які досі склять і штукатурять). Адже все тут відбувається - це явне знищення та перепрофілювання, зміна функціонального призначення частини рекреаційної зони. А як же бути з вимогами Закону України «Про мораторій на зміну цільового призначення окремих ділянок рекреаційного призначення в містах та інших населених пунктах» (17.02.2011, № 3159-VI), екологічних норм? Відомо, що закони в Одесі тепер не в пошані. Але де ж і як можна в цьому замученому місті вирватися із загазованого маси автомобільного заліза? Де можна вільно відпустити погуляти дитини? Адже це тепер неможливо навіть в Центральному парку культури і відпочинку імені Т.Г.Шевченка. Ось і в Преображенському парку, як стверджують свідки події («Таймер», «Odessa Daily»), дитина був збитий «іномаркою».

    При проектуванні стадіону передбачалося влаштувати в'їзд в його підземний паркінг через естакаду порту і підземний тунель. Ідея була спочатку згубної, так як вільний транзитний проїзд через комерційну, митну та прикордонну територію порту стороннього транспорту неможливий в принципі. Але нині влаштований проїзд по території парку Шевченка теж абсолютно неприйнятний. Залишається єдиний вихід - пристрій неглибокого залягання, але все-таки підземного проїзду до парковках стадіону під найкоротшою алеєю, безпосередньо сполучає західні ворота стадіону з місцем розташування покинутих і засмічених павільйонів колишніх кас стадіону «Чорноморець» на вулиці Маразліївській (див. на схемі внизу). Ця робота має бути виконана терміново і вписана в проектовану реконструкцію парку Шевченка, про яку повідомив в інтерв'ю головний архітектор Одеси. Гроші? Про це має подбати керівництво стадіону-скельця, заради фінансування якого побудований цілий великий масив житлових багатоповерхових будинків напроти «Привозу» і навіть «Новий Привіз». До того ж настав в Одесі сезон відпочинку - пора забудовникам подбати про відновлення вщент розбитих будівельною технікою алей парку. Адже відновлені тільки невеликі ділянки біля самого стадіону ...
Але і це не все. Різке потепління останніх днів призвело багатьох зголоднілих по свіжому повітрю і сонцю одеситів до моря, в тому числі через парк Шевченка. А тут їх чекав шок! У вихідні дні на спусках до пляжу «Ланжерон» утворилася «пробка» автомобілів, що проїжджали туди через парк ... в «перемішку» з потенційними відпочиваючими. Вихлопні гази замінили собою морський бриз, що суперечить уявленням про місця відпочинку за будь-якими нормами і по здоровому глузду. Автомобілі під'їжджають вільно до пляжній зоні, розмітки автостоянок влаштовані навіть безпосередньо у дельфінарію і «стихійно» виросла тут гостінічкі, над морським пляжем, значна і найчистіша частина якого («плити») зараз ліквідовується під виглядом пристрою набережній; автомобілі виїжджають навіть на частину, що залишилася колишнього пірсу прогулянкових катерів. Біда ця прийшла разом з нинішньою адміністрацією - в минулому році був знятий міліцейський пост, який перебував раніше у Ланжеронівської арки, і пропускав лише службовий транспорт. Зате варто паркувальник, що збирає плату, і їдь собі вільно. Відразу за «посадою» паркувальника газони в тому місці, де колись були читальний зал, шахово-шашковий клуб парку і перший пам'ятник Шевченку, заїжджаючи і знищені паркуються автомашинами «легкої поведінки». А де екологічний нагляд і знову ж дирекція парку? Навіть площа перед Алеєю Слави перетворена в автостоянку, у тому числі маршрутного транспорту. Куди дивляться міське та обласне управління охорони об'єктів культурної спадщини, управління культури і туризму? Адже, як свідчить табличка на будівлі «правління», ЦПКіВ імені Т.Г.Шевченка є пам'яткою садово-паркового мистецтва ... Що все це означає? Параліч управління? Небажання або невміння працювати? А може бути все разом? У всякому разі, створилася ситуація як у приказці: «У семи няньок дитя без ока».

    Чи буде межа у цього свавілля? Одесити вже втомилися перекривати дороги! Очевидно, настав час робити висновки.

Геннадій Калугін.
Член правління Одеської обласної організації
Українського товариства охорони пам'яток історії та культури,
почесний працівник морського і річкового транспорту України.
Comments